U savremenom poljoprivrednom poslovanju, kvalitet proizvoda više nije jedini uslov za uspeh. Dobra strategija marketinga i plasmana je podjednako važna kako bi proizvodi stigli do pravih kupaca i osigurali održivost poslovanja. U okviru projekta „Saveti za uspešnu poljoprivrednu proizvodnju u Opštini Rača“, posvetili smo se analizi izazova i mogućnosti u oblasti promocije poljoprivrednih proizvoda. Razgovarali smo sa poljoprivrednicima, lokalnim preduzetnicima i marketinškim stručnjacima kako bismo pružili praktične savete za uspešno plasiranje proizvoda na tržište.

Ključni koraci u marketingu poljoprivrednih proizvoda
- Definisanje ciljne grupe kupaca
Prvi korak u svakoj marketinškoj strategiji je razumevanje kupaca. Da li su to domaćinstva, lokalne prodavnice, restorani ili izvoznici? Profilisanje kupaca omogućava prilagođavanje ponude i određivanje kanala prodaje. - Brendiranje proizvoda
Savremeni kupci traže prepoznatljive proizvode. Upakovati proizvode u atraktivnu ambalažu, dodati logo gazdinstva ili moto, može značajno povećati vrednost proizvoda u očima kupaca. Na primer, dodavanje oznaka poput „organski proizvod“ ili „proizvedeno u Srbiji“ može biti veoma privlačno. - Prisustvo na društvenim mrežama
Društvene mreže poput Fejsbuka, Instagrama i TikToka postale su jedan od najeefikasnijih alata za promociju. Poljoprivrednici mogu deliti slike i video-snimke sa svojih gazdinstava, pričati priče o proizvodnji i tako graditi bliži odnos sa kupcima. - Učestvovanje na sajmovima i pijacama
Lokalni i regionalni sajmovi, kao i tematske pijace, idealna su prilika za predstavljanje proizvoda i uspostavljanje direktnog kontakta sa kupcima. Ovo je posebno važno za gazdinstva koja žele da promovišu tradicionalne ili specijalizovane proizvode. - Koristite platforme za onlajn prodaju
Pored klasičnih tržišta, onlajn platforme za prodaju poljoprivrednih proizvoda sve su zastupljenije. U Srbiji postoji više veb-platformi koje omogućavaju prodaju proizvoda direktno krajnjim kupcima, kao što su e-prodavnice i aplikacije za lokalne proizvođače. - Promocija kroz saradnju sa restoranima i lokalnim prodavnicama
Restorani koji se oslanjaju na lokalne sastojke i prodavnice koje promovišu domaće proizvode mogu biti izvrsni partneri. Saradnja sa njima ne samo da povećava vidljivost proizvoda, već otvara i mogućnosti za stabilan plasman. - Priča kao dodatna vrednost
Kupci često žele da znaju više o poreklu proizvoda. Ispričati priču o porodici koja stoji iza gazdinstva, tradiciji proizvodnje ili posebnim ekološkim praksama može privući veći broj kupaca i podstaći njihovu lojalnost. - Degustacije i akcije
Organizovanje degustacija na lokalnim pijacama, u prodavnicama ili na manifestacijama omogućava kupcima da direktno isprobaju proizvode. Pored toga, povremene akcije i popusti mogu motivisati kupce na kupovinu.
Primer dobre prakse: „Voždovi dani rakije“
Jedan od najboljih primera uspešnog brendiranja i promocije tradicionalnih poljoprivrednih proizvoda je međunarodno takmičenje „Voždovi dani rakije“. Ova manifestacija, koja okuplja proizvođače rakije i vina iz Srbije, Hrvatske, Severne Makedonije, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske, postala je jedan od najprestižnijih događaja ove vrste u regionu.

Komisija je uvek sastavljena od vrhunskih stručnjaka, među kojima su:
- Prof. dr Ninoslav Nikićević, predsednik komisije,
- Dipl. inž. Veroljub Urošević (Prokupac Beograd),
- Prof. dr Vele Tešević (Hemijski fakultet, Beograd),
- Dr Branko Popović (Institut za voćarstvo, Čačak),
- Doc. dr Ivan Urošević (Poljoprivredni fakultet, Bijeljina),
- Prof. dr Marin Mihaljević Žulj (Agronomski fakultet, Zagreb),
- Prof. dr Goran Milanov (Poljoprivredni institut „Ćirilo i Metodije“, Skoplje),
- Dr Davorka Đukić-Ratković (QFS konsalting, Trebinje),
i sekretar komisije, Inž. Ljubiša Stanković (Poljoprivredni fakultet, Beograd), osigurali su najviši nivo ocena i kvaliteta na dosadašnjim organizovanim danima rakije.
Ova manifestacija je izvrstan primer kako se tradicionalni proizvodi mogu pozicionirati na prestižan način i dobiti međunarodno priznanje.

Podrška za poljoprivrednike
Naš tim u okviru projekta „Saveti za uspešnu poljoprivrednu proizvodnju u Opštini Rača“ nastaviće sa aktivnostima pružanja saveta i podrške poljoprivrednicima u oblasti marketinga. Ukoliko imate pitanja ili vam je potrebna pomoć u kreiranju strategije plasmana vaših proizvoda, kontaktirajte nas putem telefona 064 2 123 321 ili e-pošte reckonsalting@gmail.com.
Napomena: Besplatne konsultacije za sve poljoprivrednike biće dostupne i u 2025. godini. Naša vrata su uvek otvorena za nove ideje i saradnju.

medijski sadržaj broj:3
Glavni i odgovorni urednik: Dejan Petrović
Stručni saradnik na projektu, poreski savetnik: Peđa Filipović
Administrator portala: Dijana Č.F